Mitä musiikin oppiminen on?
Mielestäni
musiikin oppimisen voi ajatella aivan samalla tavalla kuin minkä
tahansa muunkin aineen oppimisen. Läheisesti musiikin oppiminen on
yhteydessä parhaiten ehkä kielten oppimisen kanssa, muodostaahan
musiikkikin tavallaan useita erilaisia kieliä. Musiikin oppimiseen
tarvitaan myös tiivistä vuorovaikutusta, aivan kuten kielten
opetuksessakin.
Musiikin
ajatellaan olevan erityislahjakkuus, johon vain harvat ja valitut
kykenevät. En henkilökohtaisesti ole ajatuksen kanssa samaa mieltä.
Jokainen ihminen on musikaalinen, sillä musikaalisuus kuuluu ihmisen
perusluonteeseen. Sen takia musiikkia (kuten kaikkia muitakin
taiteenlajeja) ilmenee kaikissa ihmiskulttuureissa. Osassa se on
nykyisin pitkän koulutuksen päämäärä, osassa se taas on
säilyttänyt sen aseman, joka sillä alkuaikoina ihmisellä on
ollut.
Oppimisen
aiheena musiikki on hyvin laaja. Siihen kuuluu totta kai jonkin
tietyn instrumentin opiskelu, mutta se voi olla myös tutustumista
opiskeltavan musiikkikulttuurin kulttuuriperintöön: teoriaan,
historiaan, säveltäjiin yms. Koska oppimisen ala on laaja, sitä
voidaan myös oppia hyvin monella tapaa. Oppijoina meitä on moneen
veneeseen ja kaikki eivät opi samalla tavalla kuin sinä tai minä.
Jollekin rytmiikan oppiminen on hyvin hankalaa, kun taas toiselle
rytmidiktaatit eivät tuota lainkaan vaikeuksia. Toinen taas ei jaksa
keskittyä sävelpuhtauden hinkkaamiseen, kun toisen kädet ovat kuin
luotu tiettyä soitinta varten.
Olen
surukseni huomannut musiikkiopintojeni aikana, kuinka pedagogisesti
ammattitaidottomia soitonopettajat monesti ovat. Tämä johtuu
paljolti siitä vallitsevasta ajatuksesta, että instrumentin
soittotaidon opettamiseen riittää, että on tarpeeksi hyvä
soittaja. Se ei kuitenkaan valitettavasti ole tarpeeksi. Se, että
olet taitavan, soittimensa huipputaitajan opetuksessa, ei välttämättä
anna sinulle yhtään mitään. Kokemus saattaa olla päinvastainen,
jos oletkin oppilaana opettajalla, joka ei välttämättä ole
soittimen käsittelytaidoiltaan yhtä virtuoottinen, mutta osaa
opettaa ja selittää. Ja mikä tärkeintä, kykenee ruokkimaan
oppilaidensa motivaatiota ja halua opiskella lisää.
Musiikin
opiskelu liittyy usein vahvasti myös oppijan omaan persoonaan ja
käsitykseen itsestään ihmisenä. Soitto-oppilas voi kokea itsensä
huonoksi ihmiseksi epäonnistuessaan jonkin teoksen esityksessä.
Kenties hän on itse luonut itselleen tämän kuvan, mutta usein
opettaja on suurimmaksi osaksi vastuussa tällaisen ajattelutavan
iskostamisesta oppilaisiinsa. Monesti pedagogisen ammattitaidon
puuttuminen näkyy nimenomaan oppimattomuuden ymmärtämättömyytenä.
Soitonopettajat eivät välttämättä osaa ottaa huomioon, miten
paljon vaikkapa luki-häiriö saattaa vaikuttaa soiton opiskeluun,
vaikka se ensi kuulemalta niin hassulta kuulostaakin. Tai ehkä
opettaja osaa opettaa vain sillä tavalla, jolla hän on itse oppinut
aikanaan. Tämäkään ei välttämättä ole kaikkien oppilaiden
kohdalla nopein tie onneen, sillä jollekulle sen tyyppinen opetus
saattaa olla enemmän haitaksi.
Musiikin
oppimisessa opettaja pitää itsellään usein hyvin autoritaarisen
aseman. Se, mitä opettaja sanoo, on laki, jota ei sovi
kyseenalaistaa. Tällaista ilmiötä on havaittavissa jopa
korkeakoulutasolla, vaikka monilla muilla aloilla siitä on jo
luovuttu, ja yliopistossa jopa kannustetaan haastamaan luennoitsijat
väitteineen. Koen musiikin opiskelun osittain siis hyvin
passiivisena ja oman ajattelun unohtamiseen kannustavana.
Omalla
kohdallani hyviä oppimiskokemuksia tulee enemmän mieleen
peruskoulu- ja lukioajalta, jolloin sain osakseni monia hyviä ja
kannustavia opettajia. Ala-asteen luokanopettajani oli maailman
paras: olimme nimittäin hänen tähtiluokkansa ja saimme tuntea
olevamme erityisiä. Opettaja panosti paljon oppimiseemme ja
opettamiseemme. Kerran jopa jäimme opettajan kanssa pohtimaan
muutamaa matematiikan tehtävää vanhempainillan jälkeen, kun en
ollut niitä ymmärtänyt.
Parhaimmat soittokokemukseni ovat syntyneet harjoituskopissa, kun itse
tajuaa harjoitellessa jonkin asian. Itselleni kaksoisäänien
soittaminen aikanaan oli hyvin hankalaa, enkä ollut oikein
käsittänyt, mitä puhdas kaksoisääni todellisuudessa tarkoittaa.
Voi sitä onnenpäivää, kun sekstiasteikkoa soittaessa yhtäkkiä
tulikin täysin puhdas suuri seksti ja tajusin, että tältä sen
pitäisi aina kuulostaa. Tarpeeksi keskittynyt tila voi saada ihmeitä
aikaan!