Lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus soittotunnilla
Vuorovaikutuksen synty ja sen tukeminen
Vuorovaikutuksen
syntyyn vaikuttavat useat erilaiset ja osittain jopa toisistaan
riippumattomat tekijät, olipa kyse sitten ryhmässä tapahtuvasta
vuorovaikutuksesta tai oppilaan ja opettajan kahdenkeskisestä
vuorovaikutuksesta. Kuten Jauhiainen ja Eskola toteavat kirjassaan
Ryhmäilmiö (1994: 26, 31) vuorovaikutukseen vaikuttaa muun
muassa valtakulttuuri sosialisaation kautta. Jokainen yksilöhän
esittelee toiminnassaan paitsi yhteiskunnallisesti yleisesti
hyväksyttyjä normeja myös oman taustaryhmänsä ja alakulttuurinsa
arvoja ja elämäntapaa. Toisaalta myös yksilön elämäntilanne
vaikuttaa hänen osuuteensa vuorovaikutuksessa. Vaikka Jauhiainen ja
Eskola käsittelevätkin nimenomaan ryhmätoimintaa, voi heidän
esitettämiään kuvauksia ryhmäntoiminnasta soveltaa myös
soitonopetuksessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Keltikangas-Järvinen
osuvasti toteaakin, että ”lapsen ensisijaista kasvattamista on ---
vuorovaikutus lapsen kanssa” (1994: 115).
Myös
temperamentti vaikuttaa hyvin suuressa määrin vuorovaikutuksen
syntyyn. Temperamentti vaikuttaa siihen, miten yksilö oppii, ja
toisaalta osittain myös siihen, miten hän käyttäytyy. Koska
soittotunnit ovat opetustilanteita, on tällä hyvin suuri merkitys
tunnilla tapahtuvaan vuorovaikutukseen, sillä oppiminen on kyseisen
vuorovaikutussuhteen päämäärä, ja opettaja ja oppilas pyrkivät
tavoitteeseen joskus hyvinkin erilaisilla temperamenteilla. On tehty
tutkimuksia, joiden mukaan opettaja on suuremmassa vuorovaikutuksessa
omasta mielestään positiivisen temperamentin omaavan oppilaan
kanssa. Keoghin tekemien tutkimusten mukaan oppilaan temperamentti ei
vaikuta ainoastaan vuorovaikutuksen määrään vaan myös sen
laatuun. Positiivisen temperamentin omaavien oppilaiden, eli toisin
sanoen oppilaiden, joista opettajat pitävät, kanssa vuorovaikutus
on määrällisesti suurempaa ja laadullisesti parempaa.
(Keltikangas-Järvinen 2008: 15–20, 149, 150).
Vuorovaikutus
siis koostuu yksilöiden vuorovaikutusteoista. Ne voivat olla
sanallisia ilmaisuja tai sanattomia tekoja, kuten eleitä, ilmeitä
ja liikkeitä. Sanattomat teot ovat merkitykseltään yhtä tärkeitä
kuin sanallisetkin, mikä käy hyvin ilmi Lehtosen esittämästä
Heimo Haiton muistelmasta:
”Olin päivisin yksin kotona harjoittelemassa ja sain kokea, että jos pysähdyin hetkeksikään harjoituksissani, avain kääntyi avaimenreiässä ja astui professori Sirpo. Jos minulla ei ollut viulua kädessä, hänen katseensa puhui enemmän kuin tuhat sanaa.” (2004: 122). (Jauhiainen & Lehtonen 1994: 71).
Vuorovaikutuksen
syntyä ja itse vuorovaikutusta opettaja voi helposti tukea
kiinnittämällä huomiota omaan osuuteensa soittotunnilla
tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Koska temperamentilla on hyvin suuri
merkitys vuorovaikutuksessa, olisi opettajan hyvä selvittää omat
temperamenttipiirteensä. Opettajahan usein opettaa tavalla, jolla on
itse parhaiten oppinut. Koska oppilailla ei välttämättä
kuitenkaan ole samanlaista kimppua temperamenttipiirteitä, tulisi
opettajan ottaa tämä huomioon. Keltikangas-Järvinen (2008: 148)
toteaa opettajan käsityksen oppilaan vaikean käytöksen syistä
vaikuttavan myös opettajan suhtautumiseen ja vaikean oppilaan
herättämien negatiivisten tunteiden määrään opettajassa.
Opettajan tulisi siis harrastaa itsereflektiota eli tietoista ja
kriittistä syventymistä oman toimintansa tarkasteluun. Oppilaan
herättämistä negatiivisista tunteista huolimatta opettajan tulee
suhtautua oppilaaseensa positiivisesti ja ymmärtäväisesti.
(Jauhiainen & Lehtonen 1994: 16, Keltikangas-Järvinen 1994:
122).
Opettaja
voi tukea vuorovaikutuksen positiivisia puolia ottamalla huomioon
paitsi oppilaan myös oman elämäntilanteensa tuomat ongelmat.
Jauhiainen ja Lehtonen (1994: 76) toteavatkin vuorovaikutuksen
edellyttävän aina tulkintaa. Ihmiset eivät vuorovaikutuksessa
reagoi toistensa tekoihin vaan teoista tehtyihin tulkittuihin
merkityksiin. Sekä oppilaan että opettajan tulee asettua
vuorotellen toistensa rooleihin, jotta vuorovaikutuksessa syntyvät
virheelliset tulkinnat saataisiin mahdollisimman minimiin.
Yksinkertaisesti
ja lyhyesti todettuna opettaja tukee vuorovaikutuksen syntyä
helposti kehumalla tai kiittämällä lasta ja hymyilemällä
lapselle. Keltikangas-Järvisen (1994: 133) mukaan näillä on tärkeä
merkitys lapsen psyykkisessä kehityksessä, joka kuitenkin on
yhteydessä myös lapsen tekoihin vuorovaikutustilanteissa.
Vuorovaikutus ja lapsen ikä
Lapsen
ikä vaikuttaa vuorovaikutukseen hyvin suuressa määrin. Lapsen
kielellinen ymmärtäminen ei toisaalta vielä ole kehittynyt täysiin
mittoihinsa, ja lapsen ja aikuisen välillä vallitsee
maailmankatsomuksen kohdalla paikoitellen hyvinkin suuri kuilu.
Lisäksi täytyy muistaa, että lapsen ja aikuisen välillä,
varsinkin pienten lasten kanssa, on selvä autoritäärinen suhde.
Aikuinen on ikään kuin johtajan roolissa.
Lapsen
ikä tulee siis ottaa tietoisesti huomioon tunnilla käytävää
vuorovaikutusta ajatellen. Esimerkiksi tehtävänannot ja
soittoteknisten asioiden opettaminen pienelle lapselle saattaa olla
hyvinkin haastavaa, mikäli soitonopettaja, aikuinen, ei kykene
erottamaan lapsen maailman erilaisuutta ja lapsen kielen kehityksen
keskeneräisyyttä. Kouluikäisen lapsen sanavarasto on toki
kehittynyt paljon, mutta lapsi ei silti vielä ymmärrä abstrakteja
käsitteitä (Kronqvist & Pulkkinen 2007: 136–140).
Jauhiainen
ja Eskola (1994: 79) puhuvat siitä, kuinka ryhmä tarvitsee selkeää
viestintää lähettäjän ja viestin saajan välillä ryhmän
toimintakyvyn säilyttämiseksi. Sama pätee mielestäni myös
aikuisen ja lapsen välisessä kommunikaatiossa, ja Jauhiaisen ja
Eskolan esimerkkiä voidaan perustellusti soveltaa, sillä kirjassa
esitellyistä tapauksista toinen käsittelee nimenomaan peruskoulun
toista luokkaa. Kuten todettua, lapsen kanssa kommunikoidessa
viestinnän tulee olla hyvin selkeää ja peittelemätöntä, jotta
lapsi varmasti täysin ymmärtää vuorovaikutuksen tarkoituksen.
Toisaalta lapset myös havaitsevat herkästi aikuisten
salamyhkäisyyttä, joka ei välttämättä ole lapselle itselleen
tai lapsen ja aikuisen väliselle vuorovaikutukselle hedelmällistä.
Opettajan
ollessa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa, on hyvin tärkeää
tiedostaa myös temperamenttipiirteistä johtuva erilaisuus. Lasten
persoonallisuus on vasta alkutekijöissään ja kehittymässä.
Tällöin temperamenttipiirteiden vaikutus lapsen käytökseen ja
kommunikointiin muiden ihmisten kanssa on todella merkittävä, sillä
lapsi ei vielä ole täysin oppinut hallitsemaan omaa käytöstään,
eikä kasvatus toisaalta ole pyöristänyt temperamenttipiirteiden
kulmia. Opettajan ja oppilaan erilainen temperamenttipiirteiden
kimppu näkyy selkeämmin myös vuorovaikutuksessa.
(Keltikangas-Järvinen 2008).
Opettajan
tulisi muutoinkin olla perillä oppilaidensa psykologisesta
kehityksestä. Siitä, missä vaiheessa suurin osa tietyn ikäisistä
lapsista on, mutta toisaalta kyetä myös tunnistamaan kehityksestä
niin sanotusti jäljessä tai edellä olevat oppilaansa.
Soitonopettajat ovat kasvattajia siinä missä lapsen omat vanhemmat
tai peruskoulun opettajatkin. Vuorovaikutus on samalla paitsi
pelkästään vuorovaikutusta myös kasvatustilanne. Tästä syystä
soitonopettajan olisi hyvä tietää lapsen kehityksestä
riittävästi, jotta hän kykenee ohjaamaan lasta ”kehityskriiseissä”
oikeaan suuntaan ja toisaalta antamaan vastuuta lapselle. (Kronqvist
& Pulkkinen 2007: 148–150).
Lähteet:
Jauhiainen, R. & Eskola, M. (1994): Ryhmäilmiö. Ensimmäinen painos. Juva: WSOY.
Jauhiainen, R. & Eskola, M. (1994): Ryhmäilmiö. Ensimmäinen painos. Juva: WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. (2008): Temperamentti ja koulumenestys. Toinen painos. Juva: WSOY.
Kronqvist, E.-L. & Pulkkinen, M.-L. (2007): Kehityspsykologia – Matkalla muutokseen. Ensimmäinen painos. Helsinki: WSOY.
Lehtonen, K. (2004): Maan korvessa kulkevi – Johdatus postmoderniin musiikkipedagogiikkaan. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:73.