Lahjakkuus ja opettaminen
Mitä on lahjakkuus?
Lahjakkuus on osittain
hankala määritellä, koska termillä on ymmärretty eri aikoina eri
yhteiskunnissa eri asioita. Muun muassa vuonna 1986 julkaistussa
Conceptions of Giftedness -teoksessa on esitetty 19 erilaista
näkemystä lahjakkuuden olemuksesta. Vielä 1900-luvun
alkupuoliskolla lahjakkuus nähtiin pitkälti synonyymina
älykkyydelle, nimenomaan vieläpä yleiselle älykkyydelle, jota
tavallinen kaduntallaaja ymmärtää mitattavan älykkyystesteillä.
Uusikyläkin toteaa, että älykkyystesteillä mitattu älykkyys
osoittaa kielellisen lahjakkuuden tai järkeilykyvyn yksilöllistä
tasoa. Lahjakkuutta on kuitenkin monia satoja eri lajeja, joista
esimerkiksi musiikillinen lahjakkuus on yksi muiden joukossa.
(Uusikylä 1994: 36–37, 44). Lahjakkuutta tunnistettaessa
älykkyystestit eivät siis voi olla ainoa peruste. Älykkyystestien
lisäksi Kaufman ja Harrison suosittelevat haastattelemaan vanhempia
ja opettajia sekä tarkastelemaan yksilön luovia tuotoksia (Uusikylä
1994: 44–45).
Edellä mainitun
Conceptions of Giftednessin toimittajat Sternberg ja Davidson
esittävät kyseisessä teoksessa lahjakkuusteorioita, jotka voidaan
jakaa joko eksplisiittisiin tai implisiittisiin teorioihin. Sternberg
ja Davidson jakavat eksplisiittiset teoriat edelleen kahteen
alalajiin: kognitiivisiin ja kehitysteorioihin. Implisiittisiä
teorioita ei voida empiirisesti testata, kuten ”tieteellisempiä”
eksplisiittisiä teorioita. Kehitysteorioiden mukaan lahjakkuus on
sidoksissa aikaan ja kulttuuriin. Niiden mukaan ”lahjakkuus on
seurausta inhimillisten, yksilöllisten ja yhteiskunnallisten
tekijöiden välisestä monimutkaisesta vuorovaikutuksesta”
(Uusikylä 1994: 45). Lahjakkuus ei siis ole synnynnäinen piirre,
vaan se kehittyy koko ihmiselämän ajan. Lahjakkuus kehittyy ja
muotoutuu sosiaalisessa ympäristössä, joten yksilön ja ympäristön
vuorovaikutuksella on tärkeä osuus lahjakkuutta määriteltäessä.
Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että esimerkiksi taiteellisesti
lahjakas tarvitsee työssään monia eri lahjakkuuden aloja, niin
luovaa lahjakkuutta kuin älyllistäkin. Näin ollen lahjakas yksilö
omaa useita eri lahjakkuuden lajeja. (Uusikylä 1994: 44–45, 48).
Lahjakkuus on
kytköksissä aikaan ja paikkaan, sillä eri aikoina arvostetaan
erilaisia lahjakkuuksia. Tannenbaumin mukaan on olemassa neljää eri
lahjakkuuden lajia:
- harvinaiset ja arvokkaat lahjakkuudet (esim. lääketiede, politiikka)
- lahjakkuudet, jotka eivät ole ihmiskunnan selviytymisen kannalta välttämättömiä (esim. taiteet)
- kiintiölahjakkuudet, työ ei vaadi suurta luovaa panosta (lääkärit, insinöörit, lakimiehet)
- erikoiset lahjakkuudenlajit (ennätyskirjoissa esiteltävät lahjakkuudet).
Tannenbaumin mukaan
lasten lahjakkuus tulee nähdä potentiaalina ja kehittynyt
lahjakkuus ilmenee vasta aikuisiällä. Tannenbaum on kuitenkin sitä
mieltä, että lahjakkuus ilmenee monilla aloilla ja lapsena.
Tannenbaum on myös loistavasti kiteyttänyt tekijät, joita
tarvitaan, jotta lapsena havaitusta potentiaalista ajan saatossa
kehittyy todellinen lahjakkuus: korkeatasoinen yleinen älykkyys,
erityiskyvykkyys jollakin alueella, oikea sekoitus
non-intellektuaalisia piirteitä (mm. temperamentti, motivaatio),
haasteita tarjoava ympäristö sekä hyvä onni. (Uusikylä
1994: 52–54).
Myös jo edellä
mainittu Sternberg on mainiosti määritellyt toisesta näkökulmasta
lahjakkuutta. Hänen mukaansa lahjakas ihminen kykenee tunnistamaan
ongelmia, ei vain ratkaisemaan niitä. Lahjakkaat yksilöt kykenevät
tehokkaaseen kokonaissuunnitteluun, toisin sanoen hahmottavat, mihin
resursseja on järkevää käyttää, ja – mikä Sternbergin mukaan
on tärkeintä – kykenevät löytämään yleisiä
ongelmanratkaisumalleja. Lahjakkaat oppivat nopeasti kokemuksesta ja
tekemistään virheistä. Sternbergin mukaan lahjakkaat ovat hyvin
taitavia myös tiedonhankinnassa: he osaavat erottaa tärkeän ja
vähemmän tärkeän informaation toisistaan. (Uusikylä 1994: 62,
63, 65).
Mitä on temperamentti?
”Kaikkien teorioiden
mukaan temperamentti on synnynnäisten valmiuksien tai taipumusten
kokoelma, joka määrää ihmisen yksilöllisen ja hänelle ominaisen
reagoimis- tai käyttäytymistyylin” (Keltikangas-Järvinen 2008:
23). Temperamentti siis selittää osittain ihmisen käyttäytymistä
ja on persoonallisuuden pohjana. Temperamentti selittää yksilön
tunteen tai kokemuksen, muttei sitä, miten tilanteissa toimitaan.
Toisin sanoen se siis selittää, miksi jotkut ihmiset ovat
kärsimättömiä, kun toiset taas eivät ole. Temperamentti ei
kuitenkaan selitä esimerkiksi sitä, miten yksilö osoittaa
kärsimättömyytensä. Se ei siis kuvaa universaaleja
käyttäytymismalleja, vaan jokaiselle ihmiselle yksilöllisiä
piirteitä. Niitä eroja, joilla ihmisiä voidaan kuvata yksilöinä.
Jotta jotakin piirrettä voidaan pitää temperamentin piirteenä,
sen tulee täyttää pysyvyyden, perinnöllisyyden ja varhaisen
ilmaantumisen kriteerit. (Keltikangas-Järvinen 2008: 23–24, 28,
36).
Temperamentti on
ihmisen pysyvä piirre, taipumus reagoida tietyllä tavalla siis
säilyy koko ihmisen eliniän. Vaikka temperamentti säilyykin läpi
elämän, vähenee sen merkitys elämänkokemuksen ja vanhenemisen
myötä. ”Kasvatus ja kulttuurin odotukset ohjaavat ja muokkaavat
temperamenttia osoittamalla, miten temperamentti saa näkyä ja miten
sitä on soveliasta osoittaa” (Keltikangas-Järvinen 2008: 32). Kun
temperamentti ja ympäristön vaatimukset eivät ole ristiriidassa
keskenään, kutsutaan yhteensopivuutta termillä goodness of fit.
Mikäli yksilön temperamentti taas soveltuu huonosti ympäristön
odotuksiin ja vaatimuksiin, kutsutaan sitä termillä poorness of
fit. Mikäli yksilö joutuu tällaiseen poorness of fit
-tilanteeseen, hän ei koskaan tunne olevansa kotonaan eikä
ympäristön toimintatapa ole yksilölle luonteva. Yksilössä ei ole
mitään vikaa, häneltä vain odotetaan liikaa tai aivan vääriä
asioita. Toisin sanoen poorness of fit on sama kuin stressi eri
termillä ilmaistuna. ”Ihmisen ominaisuuksien ja ympäristön
vaatimusten välillä on ristiriita, ja ihminen voi sen seurauksena
huonosti” (Keltikangas-Järvinen 2008: 38), eikä siksi siis pysty
parhaimpiin suorituksiinsa. (Keltikangas-Järvinen 2008: 29,32, 36).
Temperamentti ei ole
valmis toimintamalli tai yksilön lopullista käyttäytymistä, vaan
nimenomaan taipumus tai valmius. Temperamenttipiirteiden erottaminen
persoonallisuuden piirteistä ja esimerkiksi käytöshäiriöistä on
haastavaa, koska temperamentti on nimenomaan persoonallisuuden
pohjana. Koska temperamentti on taipumus, ihminen itse päättää,
miten hän tämän taipumuksensa ilmaisee ja käyttää sitä. Sitä
ei tarvitse muuttaa, vaan siitä johtuva käytös täytyy saada oman
itsekurin ja ohjauksen alaiseksi. Tieto omasta temperamentista auttaa
ymmärtämään yksilöllisyyttä, mutta se ei johda kaikenlaisen
käyttäytymisen hyväksymiseen. Se ei siis oikeuta lasta
häiriköimiseen tai muiden kiusaamiseen. (Keltikangas-Järvinen
2008: 48–49, 52).
Musiikillinen lahjakkuus
Kari Ahonen toteaa
kirjassaan Johdatus musiikin oppimiseen musikaalisuuden
käsitteen olevan sukua lahjakkuuden käsitteelle (2004: 30). Näin
ollen voimmekin mielestäni hyvin puhua musiikillisesta
lahjakkuudesta. Arkiajattelussa musiikillisesti lahjakas yksilö
mielletään henkilöksi, joka osaa laulaa tai soittaa muita
paremmin. Monesti tällaisiin ihmisiin liitetään myös
absoluuttinen sävelkorva, toisin sanoen ominaisuus tunnistaa
sävelkorkeuksia ilman apuvälineitä.
Musikaalisuutta (eli
musiikillista lahjakkuutta) on jo pitkään pyritty havaitsemaan
erilaisin testein, josta yhtenä esimerkkinä voidaan mainita Kai
Karman pitkäaikainen musikaalisuuden tutkimus ja sen perusteella
kehitetty musikaalisuustesti. Testien ongelmana on kuitenkin se, että
musiikillinen lahjakkuus ei ole jotain sellaista, jota voitaisiin
empiirisesti mitata. Lisäksi useissa musikaalisuustesteissä on
havaittu saatavan sitä parempia pisteitä, mitä pidempi yksilön
saama harjoitusmäärä musiikissa on. Toisaalta testien tulosten on
huomattu korreloivan heikosti itse musiikkiopintomenestyksen kanssa.
Testit korreloivat hyvin vähän myös keskenään, mikä osoittaa
sen, etteivät testit mittaa samaa ominaisuutta. Suurin testien ansio
onkin ehkä se, että niillä pystytään paljastamaan vammoja tai
häiriöitä testattavien kuulemiskyvyssä. ”Kuulemisen häiriöt
liittyvät pääasiassa auditiiviseen tarkkuuteen ja informaation
käsittelyyn” (Ahonen 2004: 43). Tällaiset häiriöt vaikuttavat
siis paitsi musiikillisten taitojen oppimiseen, myös kielellisiin
taitoihin. (Ahonen 2004: 38, 40–44).
Menestyksekästä uraa
musiikkialalla ei siis voi luoda pelkästään yhdellä
ominaisuudella. Kuten jo lahjakkuutta määriteltäessä todettiin,
erityislahjakkuus on monien piirteiden yhteissumma. Musiikilliseen
lahjakkuuteen voi sisältyä esimerkiksi tietynlaisia
temperamenttipiirteitä (mm. sinnikkyys, peräänantamattomuus),
fyysisiä ominaisuuksia (esim. raajojen elastisuus) ja
persoonallisuuden piirteitä. Toisaalta Ahonen (2004: 48) esittää
myös, ettei lahjakkuus ole korkeatasoisen ja laadukkaan
musiikillisen suorituksen tae, sillä ”kansainvälisen tason
saavuttaminen vaatii 'lahjakkaimmiltakin' yksilöiltä vähintään
10 vuoden valmentautumisen”.
Lahjakkuuden huomaaminen ja opettajan omat mieltymykset
Lahjakkuus on
suhteellinen käsite, eivätkä musikaalisuustestitkään kerro koko
totuutta yksilön musiikillisesta lahjakkuudesta. Ahonen (2008: 42)
toteaakin, että parhaimman arvion yksilön lahjakkuudesta pystyisi
antamaan yksilön oma soitonopettaja. Tässäkin kuitenkin taas
ilmenee ongelma: opettajat ovat ihmisiä siinä, missä muutkin.
Heillä on oma temperamenttinsa ja persoonallisuutensa, joten
lahjakkuuskin vaihtelee heidän omien käytöstapojen ja mieltymysten
mukaan. Suomalainen viulupedagogi Lajos Garam (Lehtonen 2004: 67–68)
on esimerkiksi sitä mieltä, että oppilas on älykäs kun hän
ymmärtää vaatimisen hyvän tarkoituksen. Tässä Garam Lehtosen
mielestä joutuu kehäpäätelmään: ”oppilas on älykäs kun hän
oivaltaa vaatimisen hyvän tarkoituksen ja vaatimisen hyvän
tarkoituksen ymmärtävä oppilas on älykäs” (2004: 68).
Allekirjoitan Lehtosen mielipiteen Garamin määritelmästä. Eikö
oppilas voi olla lahjakas, vaikka hän haraisikin vastaan? (Uusikylä
1994: 70, Lehtonen 2004: 66–68).
Usein lahjakkuuden ja
lahjattomuuden raja kulkee ylempien ja alempien yhteiskuntaluokkien
rajojen tuntumassa. ”Lapsi, jonka oma ja vanhempien habitus, puhe
ja olemus on vastannut tai ylittänyt opettajan oman statuksen, on
tavallisesti saanut lahjakkaan leiman ja sitä edellyttävän
käsittelyn” (Lehtonen 2004: 65). Jos lapsi taas on lähtöisin
alemmasta yhteiskuntaluokasta, on hän usein ”lahjaton”.
Jokaisella musiikkia joskus opiskelleella on varmasti myös
omakohtaisia kokemuksia tästä musiikkiopintojensa ajalta. Musiikin
saralla usein vankasta ”muusikkosuvusta” lähtöisin oleva yksilö
mielletään lahjakkaaksi ilman sen suurempaa kritiikkiä. Tästä
Lehtonen osoittaa muutaman loistavan esimerkin. Yhdessä näistä
muistellaan opiskeluaikaisia teoriatunteja ja opettajan suorastaan
imelää suhtautumista tiettyyn oppilaaseen, joka ei tämän
muistelman kertojan mukaan ollut ”millään tavalla erityinen”.
Muistelija onkin vasta myöhemmin tajunnut henkilön kuuluneen varsin
arvostettuun suomalaiseen musiikkisukuun. (Lehtonen 2004: 65–66).
Tässä kohtaa
opettajilla on siis tavattoman suuri valta arvioida ihmisiä. Se
asettaa tiettyjä ongelmia, sillä lahjakkaan lahjattomaksi
leimaaminen saattaa olla itseään ennustavaa. Tällainen yksilö ei
välttämättä koskaan puuhaile sellaisen alan parissa, jossa on
lahjakas ja näin ollen hänen todellista lahjakkuuttaan ei
välttämättä tunnisteta. Toisaalta, kaikkien lahjakkuus ei ilmene
varhain. On olemassa yksilöitä, joiden lahjakkuus puhkeaa kukkaan
vasta nuoruusvuosina, kuten Uusikylä (1994: 73) toteaa. Lisäksi
täytyy ottaa huomioon, että musiikillinen lahjakkuuskin koostuu
useiden eri piirteiden yhteissummasta ja on näin ollen erilainen
riippuen yksilöstä. Loppujen lopuksi lahjakaskin yksilö voi
aloittaa musiikkiopintonsa aivan vääränlaisen soittimen kanssa.
Lahjakkuuden
tunnistaminen on siis hyvin vaikeaa. Jos testit eivät kerro koko
totuutta, saatikka korreloisivat keskenään, vaihtelevat ihmistenkin
arviot. Lahjakkuuden tunnistaminen riippuu hyvin paljon myös
opettajan omasta ammattitaidosta. Miten hyvin hän osaa käyttää
eri opetusmenetelmiä ja näin ollen ottaa huomioon erilaiset oppijat
ja temperamentit, eikä opettaa vain tavalla, jolla hän itse on
oppinut?
Lahjakkaiden ja lahjattomien opettamisen eroja – Onko niitä?
Vaikka hiukan
kritisoidenkin käsittelen lahjakkuuden tunnistamista, on musiikki
lahjakkaiden opetuksen suhteen myös erittäin hyvä lahjakkuuden
ala. Useinhan soitonopetus tapahtuu yksilöopetuksena, jolloin
opettajan on helpompi ottaa huomioon jokainen oppilaansa yksilönä.
Näin ollen oppilaat voivat vaivattomasti edetä oman kehitystahtinsa
mukaan eikä heidän tarvitse seurata massaa, jossa mennään
heikoimpien ehdoilla. Tällöin myöskään lahjakkaat eivät joudu
erityisiksi silmätikuiksi muiden oppilaiden silmissä. Juuri tästä
edellä mainitusta ongelmasta Uusikylä puhuu paljon kirjassaan.
Lahjakkaiden
opetuksessa on siitä huolimatta kuitenkin muistettava, että hekin
ovat ihmisiä. Jokainen ihminenhän on musiikillisesti lahjakas, on
vain sattumaa mihin aikaan ja millaiseen kulttuuriin yksilö on
sattunut syntymään, jotta hänen kykyjään osattaisiin arvostaa
oikealla tavalla. Ahonen (2004: 142) toteaakin harjoittelun olevan
tehokkain tie musiikin oppimiseen. Harjoittelussa on kuitenkin eroja
ja tässä kohtaa opettajalla on hyvin tärkeä rooli opettaa
oppilaansa, olipa hän kuinka lahjakas tai lahjaton hyvänsä,
oikeanlaiseen harjoittelumetodiin. Ahosen (ja myös Uusikylän)
mielestä lahjakkaiden ja ”lahjattomien” ero on tekemisen
laadussa, ei välttämättä sen määrässä. Lahjakkaat, tai
paremminkin motivoituneimmat, musiikinopiskelijat ovat kehittäneet
itselleen tehokkaan harjoittelustrategian, niin sanotun
tarkoituksellisen harjoittelun (Ahonen 2004: 142).
Periaatteessa
lahjakkaiden opetus ei siis eroa vähemmän lahjakkaiden opetuksesta.
Ero, kuten aiemmin onkin jo todettu, on enemmänkin laadussa. Usein
lahjakkuuden on ajateltu näkyvän myös oppimisen nopeudessa, mutta
asia ei suinkaan aina ole välttämättä näin. Oppilaan
oppimistuloksiin vaikuttaa paljon myös, kuinka hyvin opettaja osaa
mukautua oppilaansa tapaan oppia ja miten tämä oppilaaseensa
suhtautuu. Toiset ihmiset tarvitsevat enemmän palkitsemista ja
oppivat nopeasti seurauksista, toisille kantapään kautta oppiminen
vaikuttaa hyvin vähän. Opettajan tulee siis ottaa erityisen hyvin
huomioon oppilaansa temperamentti. (Keltikangas-Järvinen 2008: 62,
141–142).
Tärkein ero
lahjakkaiden ja ”lahjattomien” opetuksessa on ehkä kuitenkin
luovuuden kehittäminen. Lahjakas yksilö kykenee Uusikylän (2008:
61–66) mukaan havaitsemaan ongelmia ja kehittämään niihin
yleispäteviä ratkaisuja. ”Tavallinen” kaduntallaaja siis
kehittelisi jokaiseen ongelmaan erikseen oman ratkaisunsa. Tämä
toisin sanoen tarkoittaa sitä, että lahjakkaan oppilaan kanssa
opettajan on vähitellen kyettävä vähentämään auktoriteettiaan
ja olla antamatta kaikkia vastauksia itse. Musiikissa tämä
tarkoittaa paitsi osittain teknisten ongelmien itsenäistä
pohtimista myös esimerkiksi improvisointitaitojen kehittämistä.
Improvisointihan pohjaa hyvin laajaan tietopohjaan, muun muassa
musiikin rakenteeseen, sointukudokseen ja melodialiikkeisiin.
Lahjakkaiden sopeutuminen ympäristöön
Vaikka varsinkin
musiikin parissa harvoin ajatellaan, ovat esimerkiksi soitonopettajat
paitsi opettajia myös lapsen omien vanhempien lisäksi
soittotunneilla lapsen kasvattajia.
”Usein ajatellaan, että lahjakas lapsi on lahjakkuutensa vuoksi ongelmaton. Tämä on harhakäsitys. Lahjakkaiden tunne-elämä on yleensä herkkä, he kärsivät erilaisuudestaan ja ympäristön ymmärtämättömästä suhtautumisesta. Lahjakas lapsi tai nuori ei ole aikuinen; hänellä on ikänsä mukainen kokemustausta ja tunne-elämä” (Uusikylä 1994: 138).
Olisi siis tärkeää, että lahjakkaat lapset saisi
esikuvia tunne-elämältään kypsistä lahjakkaista aikuisista.
Useinhan, kuten lainauksesta jo rivien välistä voi lukea,
lahjakkaita lapsia pidetään pikkuaikuisina ja heidän unohdetaan
lahjakkuudestaan huolimatta elävän yhä lapsen maailmassa.
(Uusikylä 1994: 138-139).
Lahjakkaan opettajalla
on vanhempien lisäksi siis hyvin tärkeä rooli tämän normaalin
kehityksen mahdollistamisessa. Uusikylän (1994: 140–143) mukaan
lahjakkaat ovat usein hyvin herkkiä ja vastuuntuntoisia. He siis
huomaavat helpostikin muiden tunteet ja näin ollen mahdollisesti
piilevän pilkan ikätovereidensa parissa. Toisaalta lahjakkaan
oletetaan aina suoriutuvan moitteetta tehtävistään, joten
tunnustuksen ja kiitoksen saaminen on hankalaa. Lahjakaan lapsen
sosiaalinen kehitys ei kuitenkaan välttämättä kulje samassa
tahdissa kuin muiden ikätovereiden ja tätä kautta lahjakas lapsi
tai nuori saattaa vähitellen syrjäytyä tai itse vapaaehtoisesti
vetäytyä syrjään. Uusikylä toteaakin, että lahjakkailla usein
on vain vähän ystäviä. Lahjakkuutensa takia monet lahjakkaat
yksilöt joutuvat kiusaamisen kohteeksi, koska yhteiskunta odottaa
jokaiselta kaavamaista keskivertokäyttäytymistä. Suomalaisessa
yhteiskunnassa muun muassa miehen roolimalli on yhä hyvin tiukka ja
siitä poikkeavat joutuvat usein hankaluuksiin.
Musiikillisesti
lahjakkaan opetuksessa on siis tärkeää muistaa ylläpitää myös
muuta elämää, jotta lahjakkaan lapsen elämä ja kehittyminen
tasapainoiseksi aikuiseksi olisi mahdollisimman sujuvaa ja
mutkatonta. Lahjakasta on tärkeää rohkaista, sillä yhteiskuntaa
eteenpäin vievät ajatukset ovat syntyneet nimenomaan mahdottomilta
tuntuneista ajatuksista. Toisaalta on tärkeää myös kehittää
lahjakkaan sosiaalisia taitoja, sillä tämänhetkinen yhteiskunta
vaatii varsin suurta sosiaalisuutta, ja siitä tuskin ollaan
yht'äkkisesti suuntaa vaihtamassa. Kuten Uusikyläkin (1994: 146)
toteaa, lahjakkaiden kohdalla korostetaan joskus vain suoriutumista
ja uran luomista.
Lopuksi
Olen tullut siihen tulokseen, että lahjakkuuden määritteleminen on hyvin
suhteellista. Esimerkiksi musiikillista lahjakkuutta määritellessä
edes testit eivät määrittele samoja asioita ja opettajienkin
mieltymykset vaikuttavat lahjakkuuden määrittelyyn. Hyvinkin
lahjakas oppilas saattaa jonkun opettajan mielestä olla lahjaton ja
tyhmä, mikäli tämän muu käyttäytyminen tai temperamentti ei
vastaa opettajan ihanneoppilaan kuvaa. Voi olla, että lahjakkuus jää
tunnistamatta. Tämä on suuri ongelma oikeastaan jokaisella
lahjakkuuden alalla, sillä lahjakkuutta voi samalla alallakin olla
montaa erilaista mallia.
Mielestäni esimerkiksi
musiikillisen lahjakkuuden määritteleminen kattavasti on melko
haastavaa. Siihen liittyy monia osatekijöitä, joiden kaikkien ei
edes tarvitse olla esillä jokaisessa musiikillisesti lahjakkaassa
yksilössä. Musiikillisesti lahjakkaalla voi olla esimerkiksi
absoluuttinen sävelkorva, soittimen vaivattoman tekniikan
saavuttamiseen tarvittava fyysinen elastisuus, tunneherkkyyttä,
tiettyjä temperamenttipiirteitä (sinnikkyys, motivaatio jne.). Toki
voidaan kyseenalaistaa, kuuluvatko nämä kaikki lahjakkuuden
piiriin. Itse kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä, että lapsen
temperamentti on vahvasti yhteydessä myös lapsen musiikilliseen
lahjakkuuteen.
Toisaalta on selkeästi
todettu, että pelkästään lahjakkuus ei musiikkialalla riitä
hienon ja menestyksekkään uran saavuttamiseen, vaan siihen
tarvitaan enemmän kovaa työtä. Usein nimenomaan musiikillisesti
lahjakkaina pidetyt ovat tehneet eniten työtä taitonsa eteen.
Voidaankin perustellusti kysyä, onko tällöin kyseessä lahjakas
yksilö?
Musiikillinen
lahjakkuus ja musiikillisesti lahjakkaan opettaminen on siis hyvin
ongelmallinen asia. Toisaalta lahjakkaan opettaminen ei eroa juuri
lainkaan vähemmän lahjakkaiden opettamisesta, mutta kuitenkin on
aina olemassa se pieni ero. Lahjakkaiden kohdalla pitäisi antaa
mahdollisuus kehittää luovuutta, mikä saattaa varsinkin
kaavoihinsa kangistuneille opettajille olla suuri kynnys. Toisaalta
voidaan ajatella, miksi vain lahjakkaat saisivat nauttia
virikkeellisemmästä opetuksesta.
Tärkeintä
musiikillisesti lahjakkaiden opetuksessa on kuitenkin muistaa, että
lahjakkaatkin ovat vain ihmisiä. He kehittyvät samalla tavalla kuin
muutkin ikätoverinsa, tietyissä asioissa ehkä nopeammin ja
tietyissä hitaammin. Lahjakkaat tuntevat yhtä lailla tunteita ja
tarvitsevat hellyyttä ja muuta elämää. Lahjakkaiden opetuksessa
tämä usein unohdetaan, mikä saattaa johtaa musiikkiharrastuksen
jättämiseen tai mielenterveysongelmiin jossain vaiheessa elämää.
Lähteet:
Ahonen, K. (2004): Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.
Keltikangas-Järvinen, L. (2008): Temperamentti ja koulumenestys. Toinen painos. Juva: WSOY.
Lehtonen, K. (2004): Maan korvessa kulkevi – Johdatus postmoderniin musiikkipedagogiikaan. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:73. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Uusikylä, K. (1994): Lahjakkaiden kasvatus. Juva: WSOY.
Lähteet:
Ahonen, K. (2004): Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.
Keltikangas-Järvinen, L. (2008): Temperamentti ja koulumenestys. Toinen painos. Juva: WSOY.
Lehtonen, K. (2004): Maan korvessa kulkevi – Johdatus postmoderniin musiikkipedagogiikaan. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:73. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Uusikylä, K. (1994): Lahjakkaiden kasvatus. Juva: WSOY.