Näkökulma musiikkiopistotyöhön
Teoksessaan
Maan korvessa kulkevi - Johdatus postmoderniin
musiikkipedagogiikkaan (Turun
yliopisto, 2004) Kimmo Lehtonen tarkastelee suomalaisen
musiikkikoulutuksen nykytilaa hiukan kritisoivaankin sävyyn. Kuten
Lehtonen johdannossaan toteaa,
”kirja koskee kaikkia musiikkioppilaitospedagogiikan kanssa tekemisissä olevia ja haastaa pedagogit kriittiseen ajatteluun ja omien vakiintuneiden ajattelutapojen uudelleen arviointiin” (s. 7).
Kantavaksi teemaksi
Lehtosen kirjassa nousee ajatus ihmisen hauraudesta ja musiikin
vahvasta vaikutuksesta ihmisen persoonallisuuteen, sekä kaikkien
oikeudesta musiikkiin. Suomalaista musiikkikoulutusjärjestelmää on
jo uudistettu kirjan julkaisun jälkeen, mutta itse näen edelleen
hyvin ne ongelmat, joita Lehtonen kirjassaan esittää koskien
musiikkipedagogiikkaa ja musiikkiin liittyviä perinteitä Suomessa.
Lehtonen tuo jo alkumetreillä kirjassaan selkeästi esille sen,
kuinka musiikkikoulutus on Suomessa painottunut väärään suuntaan:
ammattilaisuuteen pyrkimiseen. Lehtosen mielestä nykyisenlainen
musiikkikoulutusjärjestelmä pyrkii kouluttamaan nimenomaan
tulevaisuuden musiikin ammattilaisia, ei niinkään tukemaan ihmisten
musiikkiharrastusta ja tätä kautta myös heidän henkistä
kasvuaan. Allekirjoitan monia Lehtosen ajatuksia, ja kirja
kokonaisuudessaan pisti ainakin minut pohtimaan omaa suhdettani
musiikkiin. Lehtonen tunnetaan Suomessa musiikkiterapeuttien
keskuudessa uranuurtajana, ja tätä kautta hänen näkökulmansa
musiikkikasvatukseen on varsin tärkeä. Lehtonen käsitteleekin
monessa luvussa musiikinharrastajien suhdetta musiikkiin ja sen
vaikutusta heidän persoonansa kehittymiseen, vuorovaikutustaitoihin
sekä itsetuntoon.
Näiden
kahden teeman lisäksi Lehtonen käsittelee myös
musiikkikoulutusjärjestelmän jäykkyyttä ja muuttumattomuutta,
paikoitellen jopa järjestelmän kyvyttömyyttä sietää kritiikkiä.
Toisaalta Lehtonen tuo myös esille, kuinka koulutusjärjestelmällä
ei ole, osittain pedagogien pedagogisen ammattitaidon puutteen
vuoksi, tähän päivään saakka ollut kovinkaan suurta kykyä
itsereflektointiin. Musiikin saralla vallitsee edelleen suuri joukko
käsityksiä, jotka on jo aikoja sitten tieteellisesti todistettu
vääriksi. Tästä voidaan pitää hyvänä esimerkkinä Lehtosen
mainitsemaa
tunnetun viulupedagogin Lajos Garamin kirjaa Lahjakkaan
viulistin kasvatus. Lehtonen
toteaa kirjassaan myös,
miten
Suomessa paikoitellen harjoitetaan Sibelius-Akatemiaa edeltäneen
Helsingin musiikkiopistosta
perittyjä opetusmetodeja.
Kirjassaan Lehtonen paitsi nostaa esille ongelmia, antaa näihin myös
ratkaisuehdotuksia sekä pohtii, missä ongelmat ovat muodostuneet.
Lehtosen kirjassa on paljon ajatuksia, joita on hyvä pohtia ja
pyrkiä soveltamaan myös omaan opetustyöhön. Teoreettisesti
ajateltuna soitonopettajan, ja itse asiassa koko
koulutusinstituution, olisi hyvällistä pohtia erilaisia
vaihtoehtoja musiikkikoulutuksen suorittamiseen. Nykyisinhän
konservatorioissa ja musiikkiopistoissa on musiikkikoulu- ja
musiikkiopistoasteet sekä avoin osasto, mutta riittääkö tämä
luomaan vaihtoehtoja monenlaisille harrastajille? Tutkintokäytäntöjä
on viime vuosien saatossa pyritty uudistamaan, ja perustutkintojen
kohdalla onkin jo luovuttu kokonaan tutkinto-nimikkeestä. Oppilaille
pitäisi kuitenkin luoda mahdollisuus näyttää edistymistään myös
konserteilla eikä pelkästään tutkintoja teettämällä. Toisaalta
soitonopetuksessakin tulisi ottaa enemmän huomioon
kasvatusnäkökulmaa. Konservatoriothan ovat eräänlaisia
kasvatuslaitoksia ja niiden tehtävänä osittain siis on valmentaa
opiskelijoitaan vallitsevaan yhteiskuntaan. Musiikkiopinnoissa
pitäisi kannustaa oman ajattelun käyttämiseen ja vallitsevien
käytäntöjen kriittiseen pohdiskeluun autoritaarisen opetuksen
sijaan. Tämän suuntainen opetuskäytäntö on jo peruskouluissa
vallalla, miksei siis myös musiikkiopistoissa?
Tärkein sovelluksen aihe kuitenkin on osittainen luopuminen
pyrkimyksestä saada kaikista oppilaista ammattimuusikoita. Hyvin
harvat musiikkipedagogit ymmärtävät, kuinka suuri psykologinen
vaikutus musiikilla on ihmiseen. Tätä tietoa tulisi käyttää
hyväksi myös soitonopetuksessa, sillä musiikissa ihminen altistaa
täysivaltaisesti koko persoonallisuutensa. ”Musiikkikasvatuksen
päämäränä tulisi ensisijaisesti olla kokonaisvaltainen ihmisenä
kasvaminen” (s. 26) ja musiikkiterapeuttinen viitekehys sopii juuri
tähän ajatukseen.
Musikaalisuuden käsitettä tulisi myös pohtia, sillä
musiikkioppilaitosten pääsykokeissa usein käytettävä Karman
musikaalisuustesti ei mittaa kokonaisvaltaisesti musikaalisuutta. On
totta, että äänenkorkeuksien suhteen kuuleminen on osa
musiikillista lahjakkuutta, mutta musiikillinen lahjakkuus ei ole
ainoastaan äänenkorkeuksien suhteiden kuulemista. Siihen kuuluu mm.
vuorovaikutustaidot, fyysinen elastisuus, yksilön temperamentti ja
tunteet. Jokaisella yksilöllä näitä ominaisuuksia on. Toisella
toiset ominaisuudet vain painottuvat enemmän kuin toisella.
Musikaalisuuttakaan ei siis ole yhtä tietynlaista, vaan se varioi
yhtä paljon kuin meitä on yksilöinä.
Mielestäni pitäisi koko lailla pyrkiä pääsemään eroon
ajatuksesta, jonka eräs nuori sellisti Lehtosen luennoilla Turun
yliopistossa on aikanaan tuonut julki:
”Sellaisten joilla ei ole lahjoja on aivan turha tulla opiskelemaan musiikkia. Kyllä instrumenttiopettajan tarkoituksena on kouluttaa hyviä muusikoita ja tämähän taas lähtee siitä, että valikoi itselleen lahjakkaimmat oppilaat ja yrittää mahdollisimman nopeasti päästä eroon lahjattomista” (s. 52).
Se, että jonkun opettajan oppilaat
soittavat taitavasti, ei välttämättä ole merkki hyvästä
opettajasta. Hyvä opettaja saa minkälaisista lähtökohdista
tahansa olevan oppilaan kehittymään niissä rajoissa, jotka
kyseisellä oppilaalla ovat mahdolliset. Opettajan ammattitaidon
kertoo kehityksen alun ja loppupisteen välinen matka, ei pelkkä
lopputulos.
Myös opettajina toimivien pedagogiseen ammattitaitoon tulisi
kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Musiikkialallahan vallitsee
edelleen ajatus, että ollakseen hyvä opettaja täytyy olla hyvä
muusikko, ja se riittää. Tämä toki edesauttaa soiton opettamista,
mutta opettaminen on muutakin kuin opettajan oman taidon näyte.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että hyvä muusikko ei välttämättä
ole hyvä opettaja. Hyvä muusikko ei välttämättä osaa neuvoa
oppilastaan teknisissä ongelmissa, koska muusikolla itsellään ei
niitä välttämättä ole ollut. Hän ei välttämättä tiedä
myöskään, mikä ylipäänsä on mahdollista lapselle tietyssä
iässä. Toisaalta ilman mitään pedagogista koulutusta olevalla
soitonopettajalla ei ole tietoa ja taitoa omaan itsereflektointiin.
Valitettavasti tällaiseen tuskin on odotettavissa kovin suurta
muutosta, mikäli samalla linjalla kanssani opiskelevia opiskelijoita
on uskominen. Hyvin usein kuulee, kuinka pedagogiset opinnot ovat
pakkopullaa ja miten se on poissa tärkeimmästä, harjoitteluun
käytetystä ajasta. Tällaisella asenteella opiskelevat tuskin
tulevat myöhemminkään uudistamaan ja kehittämään omaa
pedagogista taitoaan.
Lisäksi musiikkioppilaitoksissa tulisi nähdä musiikki nykyistä
huomattavasti laajemmassa näkövinkkelissä. Lehtonen
peräänkuuluttaa kirjassaan muun muassa musiikkipsykologian ja
-filosofian opetusta musiikkioppilaitoksissa. Miksi näitä aineita
ei sisällytetä niin kutsuttuihin yleisiin aineisiin?
Musiikkipsykologian tai -filosofian ei välttämättä tarvitsisi
olla pakollisia kursseja, vaan ne voisivat olla vaihtoehtoisia
korvaavia kursseja, jotka kelpaisivat esimerkiksi
musiikkiopistoasteen päästötodistuksen saamiseen. Ne kuitenkin
auttaisivat opiskelijoita kehittymään niin musiikillisesti kuin
ihmisinäkin, ja toisivat musiikkia lähemmäs sitä maailmaa, jossa
me suurimman osan ajasta elämme.
Miten näitä Lehtosen tuomia näkökulmia voisi soveltaa omaan
opetukseensa? Kuten jo rivien välistä ehkä on voinut lukeakin,
suurin askel on selvä asenteen muutos musiikkia kohtaan. Musiikki on
kaikkien oikeus, ja jokainen ihminen on musikaalinen, olisihan elämä
täysin mahdotonta ilman jonkinlaista musikaalisuutta. Olen jo vuosia
pohtinut sitä ongelmaa, jonka erilaiset tavoitteet opiskelussa eri
opiskelijoiden kanssa aiheuttavat. Soitonopetuksessa ongelman
selättämisen luulisi olevan hyvinkin helppoa sen yksilöopetuksen
luonteen vuoksi. Soittamiseen kuitenkin liittyy monenlaisia asioita.
Tällä hetkellä olen päätynyt siihen, että olipa oppilaalla
tähtäimenään ammattiura musiikin saralla tai pelkästään ilon
saaminen, jonkinlainen tekninen osaaminen molemmissa tapauksissa
olisi suotavaa. Ongelma onkin lähinnä se, kuinka paljon eri
tavoitteilla olevilta oppilailta voidaan vaatia ilman, että
motivaatio kärsii liikaa.
Esimerkiksi tekniikan opetuksen kohdalla on hyvä opetella
erilaisilla pohjaharjoituksilla niitä teknisiä asioita, joita
kappaleissa on. Näiden tekniikkaharjoitusten ei kuitenkaan tarvitse
olla kaikkien tuntemia Kreutzerin etydejä tahi muita puuduttavia
harjoituksia. Tässä kohtaa voi ottaa myös opiskelijan toiveita
huomioon esimerkiksi musiikkityylin suhteen, ja toisaalta myös
naamioida harjoituksia kiinnostavampaan muotoon. Toisaalta läheisempi
vuorovaikutus oppilaan kanssa ja oppilaan vastuun lisääminen omasta
oppimisestaan saattaisi auttaa asiassa. Opettajan suurin
vihollinenhan ei ole lahjaton oppilas vaan oppilas, jolla ei ole
motivaatiota. Opettajan tulee siis kyetä ylläpitämään ja
ruokkimaan oppilaidensa motivaatiota. Tämä on hankalaa, sillä
meitä ihmisyksilöitä on moneen junaan, mutta uskon tässä kohtaa
pedagogisen teoreettisen tiedon auttavan opettajaa suunnattomasti.
Opettajan tulisi myös muistaa, että elämää on ilman
musiikkiakin. Varsinkin nuoruudessa maailmaa halutaan kokea
kattavasti ja omistautuminen pelkästään musiikille ei ole
välttämättä hyväksi edes yksilön henkisen kehityksen kannalta.
Toisaalta opettajan tulisi kyetä linkittämään musiikissa
tarvittavia taitoja muuhun elämään. Esimerkiksi harjoittelussa
tarvittavia taitoja tai ominaisuuksia, kuten pitkäjänteisyyttä,
keskittyneisyyttä ja suunnitelmallisuutta, ihminen tarvitsee myös
muilla elämänalueillaan, ja tämä opetuksessa olisi hyvä tuoda
esille. Ja kuten jo aiemmin on todettu, musikaalisuus voi varioida
ilmiasuaan. Musikaalisuuden mytologiasta puhuessaan Lehtonen kertoo
esimerkin, jossa kahden muusikon lapset, jotka selvästi olivat hyvin
musikaalisia, olivat kiinnostuneita enemmän skeittilaudan kanssa
leikkimisestä kuin pianon soittamisesta. Lehtonen tuokin esille,
miten molemmat harrastukset, skeittailu ja pianonsoitto, ovat
pohjimmiltaan musikaaliseen toimintaan pohjaavia. ”Skeittirampilla
on hallittava monimutkaisia ja nopeasti vaihtuvia liikesarjoja,
rytmejä ja ennakointeja, jotka vähitellen tallentuvat
lihasmuistiin” (s. 82). Aivan samoja asioita minkä tahansa
instrumentin soittaminen vaatii.
Soitonopettajan vastuulla on myös oppilaidensa musiikillisen
yleissivistyksen lisääminen, joka ei Lehtosen mielestä pääty
oman instrumentin mestareiden tai perusohjelmiston tietoon. Tähän
liittyy myös psykologinen ja filosofinen tausta sekä erilaisten
teoria-aineiden linkittäminen soittoon. Jopa jonkinlainen käsitys
eri kielistä ja siitä, mitä kieltä säveltäjä on puhunut,
saattaa hyvinkin auttaa ja pitää mielenkiintoa yllä harrastusta
kohtaan. Erään Metropolia-orkesterin periodin aikana tutustuin
ajatukseen, miten säveltäjien puhuman äidinkielen voi havaita
musiikista. Periodimme kapellimestari mainitsi esimerkkeinä
esimerkiksi saksalaisen, englantilaisen ja amerikkalaisen
jazz-musiikin, mutta otti esille myös ranskalaisen ja saksalaisen
barokkimusiikin ja niiden erilaisuuden, joka voidaan nähdä myös
kyseisissä kielissä.
Opettajan pitäisi enemmän kysellä, mitä oppilas kappaletta
soittaessaan tuntee. Tämä edesauttaa kehittämään opettajan ja
oppilaan välistä vuorovaikutusta, luomaan oppilaan kannalta
mieluista ohjelmistoa sekä auttaa oppilasta henkisessä kasvussa.
Musiikkiterapian näkökulmaa voi helposti ja melko turvallisesti
kevyesti käyttää soittotuntien pohjana. Näin ollen opettaja tuo
esiin myös kasvatusnäkökulman, joka tuntuu musiikin koulutuksessa
tyystin unohtuneen.
Lehtonen nostaa kirjassaan mielestäni hyvin tärkeitä näkökulmia
nykyisestä musiikin koulutusjärjestelmästä. Kuten Lehtonen
toteaa, musiikkikoulutusta on Suomessa tutkittu varsin vähän ja
näin ollen se ei ole voinut kovinkaan paljoa kehittyä. Kriittisyys
toisaalta myös muodostuu Lehtosen kirjan ongelmaksi, sillä monet
musiikkipedagogeina toimivat muusikot todennäköisesti pitävät
Lehtosen kirjoittelua katkeroituneen ja epäonnistuneen muusikon
huuhaana. Osa tekstistä voi sitä ollakin, mutta on tärkeää, että
tätäkin asiaa tarkastellaan monelta eri kantilta. Näin voidaan
varmistaa alan optimaalisin kehitys parempaan suuntaan.
Soitonopetuksen alalla on muutenkin varsin vähän kirjoja,
liittyivätpä ne sitten yleisesti musiikkipedagogiikkaan tai
instrumenttikohtaisiin didaktisiin seikkoihin. Viulunsoiton saralla
perusteoksina pidetään yhtä satoja vuosia vanhoja kirjoituksia,
hyvänä esimerkkinä Leopold Mozartin kirja viulunsoiton
opetuksesta. Lehtosen kirja tuo siis tarvittavaa modernia tuulahdusta
jo ummehtuneisiinkiin pedagogisiin aatoksiin alalla, sillä
”musiikkioppilaitosten pedagogiset käytännöt pohjautuvat
vahvasti epäteoreettiseen ja käsityömäiseen käytäntöön” (s.
120). Lehtonen pitää johdannossaan antamansa lupauksen ja nostaa
mustan kissan pöydälle kaikkien nähtäväksi ja ihmeteltäväksi.