Kaksi kuvitteellista oppilasta
Musiikin yleisen oppimäärän opiskelija
Tämä
musiikin yleisen oppimäärän opiskelija on nelikymppinen Marjatta.
Marjatalla ei ole aikaisempaa kokemusta soiton harrastamisesta. Ainoa
kosketus musiikkiin on tapahtunut koulun musiikkitunneilla ja
kirkkokuorossa, jossa Marjatta aikoinaan on laulanut. Marjatta
opiskelee työväenopistossa viulunsoittoa nyt neljättä vuotta.
Marjatalla ei ole pahoja fyysisiä rajoitteita soiton suhteen,
ainoastaan joitakin pieniä koordinaatio-ongelmia.
Marjatta
on kiireinen töissä käyvä ihminen, joten aikaa harjoittelulle ei
kovin paljoa ole. Tämän vuoksi harjoittelu ei myöskään ole kovin
säännöllistä: joskus Marjatta on harjoitellut enemmän ja joskus
vähemmän. Marjatta on vasta aloittanut soiton, joten taitoja ei
vielä ole kovin paljon, mutta halua oppia soittamaan on hirmuinen.
Marjatta haluaa oppia soittamaan omaksi ilokseen, joten
kurssitutkinnot eivät ole tavoitteenamme soitonopiskelussa. Niitä
Marjatta ei tällä hetkellä aio suorittaa ollenkaan, vaikka ne
saattaisivat välillä tuoda pientä lisäpontta opiskeluun.
Koska
tähtäimenä ei ole kurssitutkintojen suorittaminen, ei
ohjelmistokaan koostu klassisista viulukappaleista, vaan Marjatan
omista ehdotuksista. Toki joitakin pieniä klassisia kappaleita
väliin otetaan, jotta Marjatan yleistieto musiikista kasvaisi.
Tekniikkaa ei myöskään harjoiteta erikseen etydejä soittamalla
vaan suurin osa tekniikan opettelusta tapahtuu kappaleita
soittamalla. Joitakin lyhyitä tekniikkaharjoituksia välillä täytyy
antaa, jotta vaikeaa kohtaa kappaleessa voidaan helpottaa. Nämä
pienet tekniikkaharjoitteet opetellaan monesti korvakuulolta.
Marjatan tavoitteena ei ole tulla täydelliseksi soittajaksi, vaan
soittotunnit ovat irrottautumista työelämän kiireistä ja
vaativuudesta.
Marjatta
osaa jo lukea nuotteja hyvin, tätä on edesauttanut aikaisempi
kirkkokuoroura. Nuotinlukutaitoa kehitetään edelleen, ja
musiikinteoriaa ja historiaa tuodaan esiin soitettavien kappaleiden
muassa. Vaikka Marjatta osaakin lukea hyvin nuotteja, monesti
oppiminen tapahtuu myös korvakuulolta. Marjatta on innokkaasti
mukana kaikennäköisissä yhtyeissä, joissa ei aina ole tarjolla
omaa stemmaa. Marjatta on myös tehnyt omia pieniä sävellyksiä ja
opettelee mielellään improvisointia, jonka vuoksi asteikkoja
pyritään soittamaan hitaaseen, mutta varmaan tahtiin. Maistellaan
moodeja ja erilaisia populaarimusiikissa käytettyjä asteikkoja.
Esiintymistilanteita
Marjatalla on lähinnä sukujuhlissa ja muissa vastaavissa
tilaisuuksissa. Lisäksi Marjatta on soittanut joissakin
luokkasoittajaisissa ja ollut muutaman kerran harrastajateatterin
esityksissä soittamassa musikaalisena näyttelijänä.
Musiikin laajan oppimäärän opiskelija
Matti
on 16-vuotias musiikkilukiolaispoika. Päivät hän siis opiskelee
musiikkilukiossa ja illat viettää konservatoriolla. Matti on tällä
hetkellä musiikkiopistotasolla ja ottaa soittamisen vakavasti. Hän
aikoo tehdä musiikista itselleen ammatin, ja monesti musiikki menee
koulun edelle.
Matti
on aloittanut soittamisen kouluiässä eikä hänellä ole takana
opintoja muissa instrumenteissa. Koska Matti siis aikoo tähdätä
ammattiopintoihin, on hänen motivaationsakin suuri. Matti ymmärtää,
että soittaminen on joskus pelkkää työtä, mutta palkitsevaa
sellaista. Matin soitonopiskelu on tavoitteellista, kurssitutkinnot
suoritetaan ja joka syksy yhdessä mietitään tulevan vuoden
tavoitteet. Tässä asiassa Matti on hyvin aktiivinen oppilas.
Matti
soittaa kappaleiden lisäksi myös asteikkoja (tavallinen,
kaksoisäänet, kolmi- ja nelisoinnut, huiluääniasteikot) ja
etydejä. Lisäksi Matilla on aika ajoin joitakin teknisiä
harjoituksia, joilla pyritään edesauttamaan oikean tekniikan
oppimista. Ohjelmiston sisältö on Marjattaan verrattuna erilainen.
Matin ohjelmisto koostuu lähes pelkästään klassisista teoksista
ja ne on pitkälti opettajan valinnan tuloksia. Toki Matti myös itse
ehdottaa kappaleita ja niitä on otettu työn alle. Välillä otetaan
ohjelmistoon myös jotakin kevyttä, mutta valitettavan harvoin näitä
kappaleita soitetaan konservatorion konserteissa.
Matin
kohdalla opetuksessa pyritään kehittämään Matin omaa
itsekritiikkiä ja kasvattamaan Matista itsensä soitonohjaaja. Tällä
tavalla oppiminen nopeutuu, laajanee ja syventyy. Soittamisen lisäksi
Matti käy myös teoriatunneilla, joten perusteita hänelle ei
tarvitse erikseen opettaa. Tunneilla pyritään kuitenkin
linkittämään teoriassa opittua tietämystä kappaleisiin. Lisäksi
musiikillista tietämystä laajennetaan tutkimalla kappaleiden
syntymisen taistoja, säveltäjien vaiheita ja oman instrumentin
suuria mestareita.
Matti
on myös aktiivinen orkesteri- ja kamarimuusikko. Hän käy
aktiivisesti kuuntelemassa erilaisia konsertteja ja pyytääkin usein
vinkkejä YouTube-videoihin. Tällä tavalla kehitetään Matissa
laaja-alaista musiikillista näkemystä. Esiintymisiä Matille
pyritään saamaan vuoden aikana useita. Teoksia valmistetaan
esityskuntoon ja niitä pyritään esittämään useamman kerran
erilaisissa matineoissa ja konserteissa. Lisäksi Mattia kannustetaan
keikkailemaan juhlamuusikkona. Osaltaan esiintymisten paljolla
määrällä yritetään vähentää turhaa esiintymisjännitystä
tottumalla esiintymistilanteisiin. Tehdään myös
mielikuvaharjoitteita, niin soiton kuin esiintymisenkin kannalta.
Kuten
kaikilla, myös Matilla on joitakin teknisiä ongelmia. Näitä
pyritään kuitenkin korjaamaan pikkuhiljaa ja siinä Matti on hyvin
sitkeä. Koska Matti käy musiikkilukiota, musiikki on kaikki
kaikessa. Välillä ehkä liiaksikin asti, ja joskus Mattia täytyykin
muistuttaa muun elämän olemassa olosta.