Minä alttoviuluopettajana
Ensimmäinen
kertani opettajana, siitä on jo aikaa muutama vuosi. En oikeastaan
ole varma, mikä on ensimmäinen varsinainen kosketukseni opetukseen,
mutta yksi niistä ensimmäisistä tapahtui kesällä 2009. Olin
Hollolassa musiikkileirillä yleishärönä ja sain myös kaksi
viuluoppilasta: tytön ja pojan. Kokemus oli mielenkiintoinen, sillä
pojalle olin tärkeänä miehen mallina muuten niin tyttövaltaisella
leirillä (olin leirin ainoa miespuolinen jousisoitinopettaja!).
Tytölle taas hyvää vastapainoa muuten niin ”dramaattiseen”
elämään. Olin tuolloin jo vuoden opiskellut Jyväskylän
yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella, joten jokin haju
opettamisesta oli. Mutta varsinaista opetuskokemusta observoinnin
lisäksi ei juurikaan ollut. Hengissä siitä kuitenkin selvittiin,
niin minä kuin oppilaanikin.
Oli
mahtavaa huomata, kuinka yhdessä viikossa lapset oppivat niin paljon
ja kehittyvät soitossa eteenpäin. Viikko ei ollut kuitenkaan yhtä
ruusuilla tanssimista. Tyttöoppilaani veti yhtenä päivänä
kansanmusiikkiryhmän harjoituksissa niin kovat pultit, että minut
pyydettiin hätiin rauhoittamaan ja selvittämään tilannetta.
Samaisen viikon aikana huomasi myös rajat. Koska en ollut kummankaan
varsinainen soitonopettaja, en voinut kovin syvälle soittamiseen
lasten kanssa upota. Opin kuitenkin, kuinka soitonopettajan työ ei
ole pelkästään soittamisen opettamista vaan myös ihmisenä
kasvattamista.
Metropolian
opetusharjoittelut ja siellä opiskelun aikana minulla olleet
yksityisoppilaat ovat jääneet paremmin mieleen. Asia on ollut niin
sanotusti enemmän pinnalla. Kahden teini-ikäisen harjoitusoppilaan
lisäksi olen säännöllisen epäsäännöllisesti pitänyt
soittotunteja myös eräälle 30-vuotiaalle insinöörille. Voin
hyvällä omalla tunnolla väittää kyseistä insinööriä
vaikeammaksi kuin pikkulapsia, mutta toisaalta kyseiset soittotunnit
ovat kehittäneet minua opettajana. Oppilas ei nimittäin ole niellyt
kaikkea sanomaani pureksimatta. Olen joutunut insinööreille
tyypilliseen tapaan johtamaan duuri- ja molliasteikkoja, ja
perustelemaan tarkemmin pyytämäni asiat. Nuoremmat kun taas usein
kiltisti kuuntelevat ja tekevät sen, mitä sanotaan. Olen varsin
iloinen, että olen pystynyt ainakin tämän toisen
harjoitusoppilaani kohdalla sytyttämään innostuksen soittamista
kohtaan.
Opettajana
uskon olevani kannustava ja positiivinen, ja toimivani koko
persoonallani. Tähän asti saamani palaute on ollut hyvää, ja
minulla on tunne, että oppilaani voivat sanoa minulle suoraan,
mikäli eivät jostakin opetusmetodistani pidä. Käsityksiini
opettajuudesta ovat vaikuttaneet varmasti kaikki elämäni varrella
olleet opettajat. Olen kohdannut niin huonoja kuin hyviäkin
opettajia, ja molemmat ovat jättäneet jälkensä. Mitä en halua
toistaa omassa opetuksessa, mikä taas on ollut niin mahtavaa, että
haluan omienkin oppilaideni sen kokevan. Olen kuitenkin huomannut
joidenkin entisten soitonopettajieni vaikuttaneen hyvin salakavalasti
omaan opetustapaani. Vaikka en haluaisi jatkaa heidän metodejaan,
saan itseni tunnilla monesti kiinni toistamassa opettajan käyttämiä
opetustapoja. Hyvä puoli kai kuitenkin on, että havahdun ja pystyn
joskus jopa korjaamaan tilanteen.
Opettajuuteeni
eivät enää pelkästään vaikuta elämässäni olleet opettajat,
vaan myös kasvatustieteellinen ja pedagoginen ajattelu. Olen jo niin
pitkään opiskellut kasvatustieteitä, että teoreettinen tietämys
on osa opettajana olemistani. Ja olen siitä iloinen. Olen varsinkin
Jyväskylässä opiskelessa oppinut ja saanut tietää sellaisia
asioita, jotka ovat jo nyt, ja varmasti tulevat myös tulevaisuudessa
auttamaan minua opettajantyössäni. Opettajaopinnoista olen löytänyt
kärsivällisyyttä ja ymmärtämistä oppilaitani kohtaan.
Myös
oman henkisen puolen ajattelu varmasti vaikuttaa opettamiseeni.
Tykkään pohtia maailman menoa itsekseni. Olen joutunut myös
pohtimaan omaa minuuttani ja suhdettani muuhun maailmaan, eikä se
varmastikaan ole ollut huono asia. Mahtavat keskustelut
Protu-leirillä, vastaväittäjänä toimiminen Nuorten
filosofiatapahtumassa, musiikkiterapian opinnot. Uskon niiden
kaikkien tukevan opettajuuttani, jos ne ovat tukeneet omaa kasvuani
ihmisenä. Uskon, että kun olen sinut itseni kanssa, olen myös
opettajana hyvä. Silloin voin toimia koko persoonallani.